De reden vs. de 'why'

Het lijkt in eerste instantie een model voor marketing en positionering. Echter, het is inmiddels een begrip voor menig organisatie die plannen voor de toekomst maakt: ‘the golden circle’ van Simon Sinek. Er zijn al behoorlijk wat strategietrajecten mee verrijkt sinds 2009. Het jaar waarin Sinek op het TED-podium stond. Voor diegenen die er geen genoeg van kunnen krijgen de TED talk…

Het inspireerde ons om ‘reden, richting & route’ centraal in ons werk- en denkmodel te zetten. Het is de kern van waaruit alles vertrekt. Organisatorisch gezien is het de basis voor een heldere strategie. Vanuit het menselijk perspectief is dit het fundament voor sterk, persoonlijk leiderschap. Het zijn de antwoorden op vragen als: ‘wat zijn je overtuigingen, waar doe je het voor, waarvoor kom je uit bed, wat is je geloof en waarom besta je als organisatie en wat is de belofte die je doet?’

De ‘reden’ is positief geformuleerd. Bij voorkeur actiegericht door het gebruik van werkwoorden. Indien nodig met een ijkpunt in de toekomst. Het beschrijft het eindresultaat c.q. het eindgedrag op basis waarvan je herinnerd wilt worden: ‘begin with the end in mind’. En de ‘reden’ heeft volop ambitie in zich. Voor een groot deel vergelijkbaar met de BHAG (Big Hairy Audacious Goal) uit ‘Successful Habits of Visionary Companies’ van Collins & Porras uit 1994. Al dan niet met eindpunt.

Het grootste gevaar schuilt erin dat de ‘reden’ slechts een mooie kreet op de muur is. Sinek combineerde in zijn gouden cirkel het waarom, hoe en wat. De ‘reden’ is weliswaar een kreet, maar bij voorkeur met handen en voeten. Juist daarom ook de combinatie met de richting, route en het gewenste, blijvende (SMART) resultaat. Bij voorkeur geen wollige beleidsdocumenten, maar gewoon een helder plan voor morgen. Met een beetje knippen en plakken zou alles op één A4 moeten passen.

Handen, voeten, ÉN een gezicht wel te verstaan. Beelden spreken nu eenmaal meer dan woorden. Een foto(reportage), een film, een kunstwerk of misschien wel de basis van de huisstijl of het logo. Mindjet, producent en grondlegger van onder andere de Mindmanager software, verwoordde 10 redenen waarom visualisaties werken en eigenlijk door iedereen gebruikt zouden moeten worden.

Over visualisering gesproken: