BLIK-OPENERS
Niets is gevaarlijker dan een idee, als je er maar één hebt.
We verwoorden ons geloof zo nu en dan in BLIK-OPENERS en blogs. Verhelderende visies en meningen doorspekt met onze ervaringen in organisatieontwikkeling. Niet om ons gelijk te halen, maar slechts om tot denken en doen aan te zetten. Ook wij komen vanzelfsprekend dagdagelijks op nieuwe ideeën.
Groenepunt
Verbetering en ontwikkeling zijn voor elk team doorslaggevend. Darwin schreef ooit al: ‘het zijn niet de sterksten die zullen overleven, maar degene die zich het beste kunnen aanpassen’. Onze interpretatie is: ‘teams die het beste zijn in ontwikkelorigami, zijn het meest succesvol’.
Ontwikkelorigami
Verbetering en ontwikkeling zijn voor elk team doorslaggevend. Darwin schreef ooit al: ‘het zijn niet de sterksten die zullen overleven, maar degene die zich het beste kunnen aanpassen’. Onze interpretatie is: ‘teams die het beste zijn in ontwikkelorigami, zijn het meest succesvol’.
DISC stijlen & metaforen
Het metaforenwiel is opgebouwd aan de hand van de combinaties van de 4 DISC gedragsstijlen. We hebben een omschrijving opgenomen van het gedrag dat daar bij past, zonder te willen pretenderen daarin compleet te zijn. Er valt nog zo veel meer over te schrijven.
DISC gedrag in de praktijk
DISC is een manier om naar het gedrag van mensen te kijken. Het is een model waarin 4 gedragstypen worden beschreven. Ieder type heeft een eigen kleur. Er bestaat geen goed of fout gedrag. Je zou hooguit kunnen stellen dat in een bepaalde situatie, het ene of het andere gedrag effectiever is.
Dubbele kernkwadranten
Dubbele kernkwadranten geven volop zicht op de interactie tussen twee personen. Zo kan de valkuil van de ene persoon naadloos samenvallen met de allergie van de ander. Of... positief bekeken, de uitdaging van de een valt samen met de kwaliteit ander. Een prima basis voor een meester-gezel relatie.
Kernkwadranten Ofman
De kernkwaliteit ‘kleurt’ een mens; het is de specifieke sterkte waar we bij hem of haar direct aan denken. Voorbeelden van kernkwaliteiten zijn bijvoorbeeld daadkracht, zorgzaamheid, zorgvuldigheid, moed, ontvankelijkheid, ordelijkheid, invoelingsvermogen, enzovoort.
Eindelijk zelflerend…?
Zelflerende, zelfsturende, zelforganiserende teams…? Ze zijn hot! Niet voor niets, want de concepten vormen een prima basis om de verantwoordelijkheid laag in de organisatie te leggen en op die manier de betrokkenheid te vergroten. Een prima fundament voor ‘plezier’ en ‘professie’ in het werk.
Verdraaide organisaties
Menig zorgorganisatie heeft er de mond van vol. Cliënt- of patiëntgerichtheid, ofwel de cliënt écht centraal zetten. Het welzijn en positief welbevinden van de cliënt staat voorop. Daar hoort eigen regie van diezelfde cliënten bij. De praktijk is echter weerbarstiger.
De ‘reden’ vs. the ‘why’
Het lijkt in eerste instantie een model voor marketing en positionering. Echter, het is inmiddels een begrip voor menig organisatie die plannen voor de toekomst maakt: ‘the golden circle’ van Simon Sinek. Er zijn al behoorlijk wat strategietrajecten mee verrijkt sinds 2009.